День вишиванки 2018

Історія і традиції свята

17.05.18 В Общество 159
Светлана Шумная
Источник: segodnya.ua 

День вишиванки 2018 року українці святкують в третій четвер травня, тобто 17 числа

Цього дня кожен охочий може долучитися до свята, одягнувши вишиванку на роботу, до університету або школи.

Істория свята День вишиванки

2006 року ідею акції "Всесвітній день вишиванки" подала студентка факультету історії, політології та міжнародних відносин Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича Леся Воронюк.

За словами дівчини, поштовхом до реалізації ідеї і святкування стала вишиванка Ігоря Житарюка, яку він регулярно надягав на пари, як і багато інших студентів.

Дівчина запропонувала студентам обрати один день і всім разом одягнути вишиванки. Спочатку вишиванки одягли кілька десятків студентів і кілька викладачів факультету. І вже протягом наступних років свято розрослося до всеукраїнського рівня.

Odoo  текст и изображение блок

Істория вишивки і традиції

Історія вишивки на території України має не одну тисячу років. Особливе ж значення набула в останні кілька століть. Переважно вишивали дівчата. До весілля готували спеціальну скриню, до якої роками збирали придане. Бідна дівчина мала 30-40 сорочок, середнього достатку – 50-70 сорочок, а багата – 100 і більше.

Згідно з повір'ям, сорочку для немовляти мала вишити мати або бабуся. Під час тонкої роботи майстрині співали пісні і молилися. Вірили, що так сорочка стає оберегом. Сорочки для жінок пряли тільки з конопель або льону. Вважалося, що ці рослини захищають майбутню матір і її ще не народжене дитя.

У вишивці сакральне значення має все – від ниток, походження тканини до орнаменту, кількості стібків і кольору. Найдавнішою є вишивка білим по білому. Але рукоділлю передувала довга процедура. Нитки вибілювали три роки.

Odoo изображение и текстовый блок

Вишиванка вважається оберегом від усього поганого, що може статися в людському житті. Вона є символом краси і міцного здоров'я, а також щастя. В Україні вишивка також символізує і сімейну пам'ять, вірність і любов у сім'ї. Експерти вважають, що український народ намагається закодувати щастя, долю, життя і свободу в орнаменті вишивок.

Кожен регіон мав свої візерунки. Легко впізнати Борщівську вишиванку з Тернопільської області. Тут переважає чорний колір. Існує легенда, що під час татарського набігу загинули всі місцеві чоловіки, тому жінки з навколишніх сіл поклялися протягом семи поколінь вишивати тільки чорні сорочки.

Буковинська сорочка завжди з яскравими квітами. Космацька – з помаранчевими і жовтими фарбами. Полтавчани люблять вишивати білим по білому.

Мали вишивальниці й своє свято – День Варвари, 17 грудня. Цього дня не можна було ні прибирати, ні прати, ні глину місити, а тільки вишивати.

Ідея і мета свята 17 травня

Основна мета заходу – збереження українських цінностей і їх популяризація серед молоді й населення України в цілому.

При цьому саме свято не передбачає якихось обов'язкових заходів, крім одягання вишиванки.

Цього дня мається на увазі, що якщо людина одягає вишиванку на роботу, до школи або університету, то таким чином висловлює свою національну і громадянську позицію, культурну освіченість і духовну свідомість.

День вишиванки: секрети і міфи української вишивки

Щоб розібратися у всьому, кореспондент "Сегодня" Бунецький Дмитро вирішив відправитися до справжніх фахівців – до Національного центру народної культури "Музей Івана Гончара". Пройшовши через довгі звивисті коридори по скрипливій підлозі, потрапили в кабінет до заступника директора з науково-фондової роботи Юрія Мельничука, про якого нам заздалегідь сказали: "Ця людина знає про вишивку все, і навіть трохи більше".

Українська вишивка дуже популярна в Європі. Після Тижня моди нас запросили до Італії, Словаччини і Грузії, – розповідає Юрій Олексійович. – Але якщо ми повеземо туди автентичний костюм, нас не зрозуміють: їм місце в музеї, під склом, а не на подіумі".

- Складно збирати зразки?

- Є певні труднощі, – каже Юрій Олексійович. – Не всі регіони добре представлені: досить добре західні області, і набагато гірше східні.

- А багато різновидів костюма існує?

Odoo  текст и изображение блок

- Звичайно. Це різноманітність за статтю та віком (дитячий, юнацький і дівочий костюми, костюм для одружених чоловіків і заміжніх жінок, костюм для літніх людей). Грає роль клімат з яскраво вираженими чотирма порами року. Незважаючи на деякі загальні елементи, ви ніколи не знайдете двох однакових костюмів. Але шукати й популяризувати вишивку – це дуже важливо. У зв'язку з подіями в країні нам потрібно спиратися на традиції – рідна мова, національний за духом костюм, традиційне оздоблення житла і національна кухня – ось відмінні ознаки будь-якого етносу, це те, що продиктовано землею, на якій ми живемо. Тому, якщо мова буде суржиком, костюм – шароварний, їжа – фастфуд, а в інтер'єрі тільки євроремонт, то неважко здогадатися, що може очікувати такий народ у майбутньому.

Визерунки та кольори: для кожного віку свої

В Україні існує понад 250 вишивальних швів, які базуються на 20 техніках. Наприклад, "мережання" (тобто вишивання по тканині з висмикнутими нитками) – це техніка, на основі якої робиться понад тридцять окремих швів – мережок.

Odoo изображение и текстовый блок

Орнаментальне багатство, яке наносилося на одяг, захищало людину, сприяло її комфортному енергетичному стану, служило сигнальною функцією (оповідаючи про сімейний, соціальний статус), і тільки в останню чергу було декором. Кожен візерунок, кожен колір в народній вишивці має свій сенс. Жінки вишивали для найближчих: мами – дітям і чоловікові, дівчата – коханим. Нитка й голка – це інструменти, за допомогою яких можливо запрограмувати тканину на добро. І почали це робити давним-давно, є відбитки тканин на посуді Трипільської культури.

"Зараз багато хто звертається і запитують: як вишивати обереги?" – каже Мельничук.

- Звичайно, сорочка – це важливо. Сорочка – це свято. Як її можна носити на війні? Ми радимо: шийте, як і раніше це робили жінки, хусточки. Серед вишитих мотивів на них були деревця, зірки, хрестоподібні елементи. Головне – робити це з хорошим настроєм, з молитвою. Є безліч історій з Другої світової – хлопці брали із собою рушники і хусточки і поверталися живими звідти, де гинули їхні побратими. Вишивка хрестиком, яку називають "брокарівською", прийшла до нас з Європи в другій половині XIX століття.

У багатьох місцевостях на весілля хлопці раніше одягали дві сорочки. Звідси "своя сорочка ближче до тіла" – адже під тією, що вишила кохана, була ще одна, вишита мамою, родова. Деякі регіони використовували весільне вбрання тричі – на весілля, через тиждень після весілля до церкви і на смертному одрі, щоб і на тому світі ці душі могли пізнати одне одного.

Перша сорочка шилася дитині на три роки – з Крижми (полотна, що складається з безлічі хрестиків). Саме полотно вже було оберегом. На нього мати наносила прості символи – восьмикутні зірки, що символізують Бога, Сонце, зорю, вісім сторін світу, вісім архангелів і ... предків у четвертому коліні – чотирьох прадідів і чотирьох прабабок (по променю зірки на кожного предка).

Odoo  текст и изображение блок

Далі – дівоча і юнацька одежа, більш наповнена елементами, складніша. Дівчата нашивали ромби (жіноче начало), поділені косим хрестом (символ Місяця) на чотири частини – виходив символ родючості, який зображений ще на трипільських ритуальних фігурках. А ще – квіти. Чоловікам шили в основному геометричні орнаменти – прямі хрести, солярні знаки, зірки тощо. Заміжні жінки не носили на сорочках квіти – це тільки для дівчат, а нашивали собі плоди, ягоди – калини, горобини тощо, які означали дітей. А ось листя дуба було універсальним символом для обох статей і символізували міцність духу.

Чим старше ставала людина, тим скромніше була вишивка, все менше червоного (в пост червоний теж не вітався) – все більше синього, чорного і білого. А деякі жінки і зовсім одягали білі сорочки з чорним орнаментом, символічно зображуючи буття і небуття, життя і смерть.

Основних кольорів народної вишивки п'ять: білий, червоний, чорний, синій і жовтий. Розшифровка в кожному регіоні була своєю. Полещуки не любили чорний, вважали його кольором смерті. А подоляни, навпаки, шили чорним по білому, що символізувало землю і багатство. Кольори мають безліч значень. Ось деякі з них. Білий – символ Світу, чистоти, символ Творця, колір сили. Червоний – то любов, кров, енергія, вогонь. Синій – вода, а жовтий – Сонце.

А ось вишивка хрестиком, яку фахівці називають "брокарівською", немає нічого спільного з давньою українською традицією – вона прийшла до нас з Європи в другій половині XIX століття. Троянди на сорочках з'явилися приблизно в той же час, коли вишивка збереглася лише як традиція і стала скоріше декоративною, ніж сакральною – до цього вона суворо табуювалася і ніхто не шив "чужі візерунки".

Odoo изображение и текстовый блок

- До музею приїхала майстриня із Житомирщини, показувала трояндочки, "брокар", на синтетичній панамі. І похвалилася, мовляв рушник XVI століття. Показує – а там все ті ж троянди, які з'явилися в XIX столітті. У неї запитали: а звідки ви знаєте, що він XVI століття? Вона відповідає: так це прабабусі, дивіться, я народилася в ХХ столітті, мама в XIX, баба в XVIII, а прабаба – в XVI ... – сміється Мельничук, однак тут же пояснює, що вишивка хрестиком з'явилася вчасно: "Брокар" підготував нас до появи комп'ютерів. Хрестик ділить поле на квадратики, а колір – на нулики й одинички. Так що, по суті, це ... комп'ютерний код. Який, до того ж, збігся з появою перших примітивних обчислювальних пристроїв.

Є й справді містичні історії. Юрій Олексійович розгортає велике і вкрай складне полотно, біле на білому.

Це Наталя Бабіна, "Софія". Присвячено Софії Київській як образу праматері. У 1970-ті роки Наталя була на екскурсії в Софії і відчула, що праматір спить. А вже в 2000-х їй наснився сон: ніби іде собором, а він просторий і білий, і екскурсію веде ангел-хранитель. Навколо, біля стін, – каталоги. "Це долі?" – запитала вона у ангела. "Так", – відповів той. "Можна побачити?" – "Ні, людям заборонено". – "А відчути?" – "Так". І вона підвела голову і побачила світле небо в білих і срібних візерунках. Прокинулась і вирішила вишити, щоб допомогти пробудженню Софії".


Оставьте комментарий

Вы должны зарегистрироваться , чтобы оставить комментраий.